1. Pracownia jest ściśle związana z pomieszczeniami 'Pracownia Dydaktyczna - Mikroprocesory' (sala: B151)
2. Obowiązuje podział studentów na grupy (liczebność grupy zależy od ilości studentów). Na każdą grupę przypada jedno stanowisko laboratoryjne.
3. Zajęcia są skoncentrowane na działaniach praktyczno-dydaktycznych związanych z mikroprocesorami i systemami mikroprocesorowymi.
4. Na pierwszych zajęciach każda grupa otrzymuje do zaprojektowania i wykonania konkretne urządzenie mikroprocesorowe. Wykonanie projektu polega na zaprojektowaniu i zrealizowaniu strony sprzętowej i programowej. Dla każdej grupy wybrany zostanie inny projekt.
5. Praca nad stroną sprzętową obejmuje:
- poznanie konkretnego, kompletnego i działającego urządzenia opartego na mikroprocesorze
- poznanie zintegrowanego pakietu oprogramowania EDWin, służącego do projektowania układów elektronicznych
- opracowanie schematu blokowego (w programie EDwin)
- opracowanie schematu połączeń elektrycznych (w programie EDwin)
- zaprojektowanie płytki drukowanej (w programie EDwin)
- wykonanie urządzenia (lutowanie elementów na płytce drukowanej, konstrukcja mechaniczna, itd.)
- przygotowanie opisu zaprojektowanego urządzenia
- przygotowanie dokumentacji do konstruowanego urządzenia wykonanej programem EDWin
6. Praca nad stroną programową obejmuje:
- poznanie konkretnego, kompletnego i działającego urządzenia opartego na mikroprocesorze
- zapoznanie się ze środowiskiem projektowym (edytor, kompilator, debugger itd.)
- opracowanie programu sterującego pracą mikroprocesora w celu realizacji założonego działania urządzenia
- program może być napisany (do wyboru) w języku asemblera konkretnego mikroprocesora, albo w języku BASCOM (z uwzględnieniem wersji dla tego mikroprocesora)
7. Zintegrowanie pracy osób zajmujących się stroną sprzętową i programową, na poszczególnych etapach prac:
Sprzęt |
Oprogramowanie |
schemat blokowy |
algorytm programu |
schemat elektryczny |
projektowanie oprogramowania |
projekt płytki drukowanej |
|
wykonanie płytki i lutowanie elementów |
|
testowanie płytki |
kompilacja projektu i zaprogramowanie mikroprocesora |
wstępne uruchomienie zmontowanego urządzenia |
|
testowanie urządzenia przy pomocy sondy logicznej, oscyloskopu i analizatora stanów logicznych |
|
usuwanie błędów konstrukcyjnych |
usuwanie błędów w oprogramowaniu |
8. Wykonanie końcowej dokumentacji do skonstruowanego urządzenia:
- poprawienie i wykrycie błędów
- opis strony sprzętowej (konstrukcji elektrycznej i mechanicznej urządzenia)
- opis oprogramowania (opis algorytmu programu, kod źródłowy z komentarzami, proces kompilacji, kod wynikowy)
9. Zaliczenie tych zajęć nastąpi na podstawie:
- obecności na wszystkich zajęciach (w przypadku choroby lub innych zdarzeń losowych konieczne będzie odrobienie zajęć)
- działającego urządzenia mikroprocesorowego
- pełnej dokumentacji urządzenia
(dla osób które chcą kontynuować projekt rozpoczęty na II roku Informatyki na przedmiocie Mikroprocesory)
1. Uniwersalny zamek szyfrowy (AVT-311)
2. Mówiący termometr (AVT-5063)
3. Programator regulatorów temperatury DS1821 (AVT-484)
4. Termometr MIN-MAX (AVT-2041)
5. Zegar z kalendarzem zasilany bateryjnie (AVT-5048)
6. Inteligentne tylne światło do roweru z sygnalizacją stopu (AVT-108)
7. Dwupunktowy termometr (AVT-2714)
8. Termometr słupkowy (AVT-???)
9. Elektroniczna wizytówka (AVT-339)
10. Timer mikroprocesorowy (AVT-3012)
11. Subminiaturowa centrala alarmowa (AVT-124)
12. Mikroprocesorowy sterownik świateł (AVT-299)
13. Programowany zegar z wyświetlaczem LCD (AVT-868)
14. Zdalnie sterowany regulator oświetlenia (AVT-089)
Projekty trudniejsze i bardziej samodzielne
Legenda:
oznaczenia przy projekcie informują, że zawiera on elementy:
- elektroniki analogowej
- elektroniki cyfrowej
- informatyki (programowanie PC)
- mechaniki
- oprogramowanie mikrokontrolera
Projekty trudniejsze i bardziej samodzielne
1. Komputerowa akwizycja danych w ćwiczeniu Franck-Hertz
2. Analiza Fourierowska sygnału akustycznego